Karlova Raadio
Küsib: Kaarel Lehtsalu
Vastab: Robert Laursoo
Fotod: Kaarel Nurk
Äkki selgitad väheke oma sõnadega ka, mis oli DZ (Dzässiklubi) algseks mõtteks ja kuidas ta arenes Karlova Raadioks? DZ ju aktiivne pole… Noh, leht on üleval, ofcourse, aga sa pole sinna kirjutanud….
Ma ei tea. Kas on rohkem surnud kohta?
Ma kirjutaks selle sisse. Lihtsalt, et faktid oleks õiged. Ja natuke äkki tõstad katet oma räpilembusest ka?
No ma käisin Jareki ja Kayotiga samas koolis. Seal need juured. Ja sPoomiga. Seal palju neid räpimehi.
Hehe, ma seda otsa olen kuulnud küll. Aga ma mõtlesin, et te olite mingid hoodisemud lihtsalt. Karlova kool, jah?
Ott Laarin (MC Glove) ja üks Indrek ja kõigil olid need mingid hoodied, mida kuskilt ma ei tea kust hangiti. Cypress Hilli patchidega. Karlova Gümnaasium, jep.
Heigolt (Mändsaar) lindistasin oma esimesed päris räpikassetid. Kolm Cypress Hilli albumit ja kolm Onyxi albumit. Need sain kätte Heigolt. Siis ma veel ei teadnud, kuidas õige räpp kõlab. Olin ainult Cool D-d raadiost kuulnud. Aga jah, siis hakkas pihta. Boom Boddy Bye Bye, Pacdafucup, Shutemdown jne.
Mis raadiost? kas Tartus oli mingi kohaliku leviga räpisaade ka?
Ei olnud. Tartu Raadiost ilmselt lasti Cool D-d ka vahepeal ja 7. vapras. Aga noh, see ei olnud mõjutaja.
Kas DJ Critikali “Hip hop ambulance” on kodus kassetil olemas ka?
Nõup. Ma olen seda võib-olla Tuleviku juures köögis kuulnud aga võin vabalt eksida ka.
Haha! Mul on! Ostsin Viljandi muusikapoest. Siiamaani mul kaks kasseti, mis köögiraadio kõrval koos Dr. Koidu mingi salvestusega istuvad.
Aga jah, see Connected Peoples’i sats on kõva mõjutaja. Shareef, Overdoz, 69… Ütleme nii, et softi ei kuulatud.
Yeah… 69 käis kunagi Viljandis ka, kuskil katlamaja laos mängimas. Ma nägin siis esimest korda elus normaalset eklektilist valikut ja sellist skrätsi laivis.
Ajakirjast X-press sain ka räpiinfot. Seal olid plaadiarvustused. Onyxi oma ja Toe Tagi “Kuhnja homophobes” oma äkki ka. Ja mingeid Tallinna räpiringkonna uudiseid, North Crew sait oli hea koht. Aga jah, Dzässiklubi oli alguses rula teema puhtalt. Marko (Sirel) alguses tundis huvi mingi koduka teema vastu. Siis tegin algelise HTML saidi, kuhu Frontpage Editoriga kirjutasime ja FTP kaudu siis uploadisime. Marko kirjutas päris palju sinna. Ma ise ka. Kõigest sai kirjutatud: kui keegi kontserdil või teatris käis või midagi huvitavat kuulis kuskil. Kultuuriteema oli hästi oluline.Marko tegi ehh.ee netiraadios Dzässiklubi saadet ka. Päris stabiilselt. Ma tegin saatele kõlli isegi.
Ja Karlova Raadio? See on põhimõtteliselt sinu isiklik väljund ikkagi. Mis ajendas seda? Lihtsalt blogimine tüütas ära?
Ma ise arvaks, et Karlova Raadio juured on tegelt seal, kus ma väga ammu tegin Raadio 6 nimelist asja kassetile koos onupojaga. Levitasin kassete naabripoistele. Duubelkassetmakiga ajasime niisama juttu linti ja mängisime lugusid. Lugesime uudiseid. See oli kuskil Estonia uppumise aegu. Mäletan, et Siim (onupoeg) luges mingit uudist ja siis ma tegin taustaks seda raadiosaatja sahinat ja SOS kutsungit.
Aga miks ei olnud Karlova Raadiot olemas aastal 2005?
Lihtne vastus on, et mul ei olnud siis Traktorit.
See oli eeldatav vastus. Praegu on see blogi ja saadete postitamine ja üldse kogu protsess väga lihtne.
Ühesõnaga, siis tuli proovisaade ja see lõppes ära. Siis tulid podcastid, mida keegi teha ei viitsinud. Üks hetk tundus, et Džässiklubi on kuidagi väga minu personaalseid vaateid esindav, kuigi algselt oli minu roll ainult see kodukas valmis teha. Ja noh HMÕ, mis nagu oli üks selliseid asju, milleks oli vaja, et DZ töötaks. Hea promokanal.
HMÕ lõppes ära, sest noh, pole mõtet teha, kui mingit arengut ei ole. Ja algne idee, et alakatel (ehk meil endal) oleks lahe pidu – see ka kadus ära.
Kui palju see leht daily hitte sai parematel päevadel? Tegid statistikat?
Stabiilselt mingi 50 oli unikaalseid hitte päevas. Ei olnud palju aga stabiilselt 50 on norm.
Ja peamiselt ikka Tartu?
No inimesed läksid juba igale poole selleks ajaks.Tartu, Tallinn. Vähem Soome, Holland, UK. Eesti ilusti kaetud. Aga jah, Karlova Raadio on ainult mu enda jaoks. Proovin seda ka nii nagu… mõelda. Et enda jaoks teen seda. Sest ma väljaspool neid saateid, nagu välja on tulnud, eriti musa ei kuula ja grammareid ei puutu. Nüüd olen ikka sagedamini sellega tegelenud. Ja teisalt see võiks edu korral olla nagu näiteks, et igaüks saab seda asja tegelikult teha. Et kes oma kvaliteeti näidata tahab või niisama tähelepanu saada. Ja kaugem eesmärk on jällegi enesekeskne, et selle tegevuse läbi enda kvaliteeti parandada.
Aga sinu jaoks pole see ei kvaliteedi näitamine ega tähelepanusoov, vaid põhjus, miks kuulata muusikat?
No umbes nii jah, et see “kohustus” tekitab sellel ajal kuulata muusikat ja mängida seda kokku.
Kaua võtab ühe saate tegemine su päevast aega?
Terve päeva. Otsida lugusid, kuulata, sobitada, lindistada, editida, uppida, kirjutada, otsida või teha pilte jne. Eks see tähelepanu on ka oluline. Kui antakse tagasisidet, mis aitab asja edasi viia. Näiteks mõni ilus tüdruk Facebookis laigib Karlova Raadio teemat vms… Aga ma ei tahaks, et selle kohta saaks öelda, et ma elatuksin sellest tähelepanust. Tahaks, et see asi ükspäev hakkaks kergemalt tulema kõik. Nagu Kutmah saade. Toosama Livin Proof, Earnest Endeavours radio. Paned juhtme taha ja lihtsalt naudid protsessi. Praegu see tuleb ikka väga raskelt tegelt. Kui oleks rohkem muusikas sees (nagu Lefto või Oneman), siis ma kujutan ette, et see võibolla ei ole nii raske.
Ok, kuule, suur aitäh sulle!
Kuula Karlova raadiot: vinyl.planet.ee/karlova