VX1000
21.05.15.
Tekst: Kataloog
Pildid/Video: Erakogu, internet
Rulatamine on midagi sellist, kus korra tähelepanu kaotades võib kõrvalvaatajana maha magada midagi kordumatut. See võib olla see trikk, mida sa elus ainult ühe korra ära teed või see võib olla midagi tuttavat, ent spetsiaalse maiguga. See ei ole eriala, kus verbaalsest kirjeldusest piisab. Seda on vaja salvestada, mille läbi eksponeerib rulasõitja end performance artistina, koos tuge pakkuva muusikapalaga. Kaldun kõrvale, kuid fakt on see, et keegi peab rulatajat filmima ning operaatori tehnikast ja oskusest sõltub sõitja vaadatavus ja materjali levik. Iga kaamera ja iga objektiiv ei sobi rula filmimiseks, kuid piiratud seadmekollektiivist tõuseb esile just üks: Sony DCR-VX1000.
/// foto: Eric Hoffman
See ei filmi HD-d. Sellel pole isegi LCD-ekraani. Kogu materjal tuleb salvestada Mini DV kassetile. Uuena soetada ei saa, kuna kaamera tootmine lõpetati 15 aastat tagasi ära. Kasutatud eksemplari keskmine hind? 500-600€. Tänapäevaste standardite kohaselt on paberite järgi VX1000 täielik igand. Ent seda kasutatakse rulamaailmas siiani ohtrasti ja pole ka kadunud arvamus, et just selle aparaadiga filmitud materjal on “õige teema”. Kaamera on 20 aasta jooksul sellise kultusstaatuse saavutanud, et muu varustusega tuleb tunnustuse kogumiseks rohkem vaeva näha.
Välja lastud 1995. aastal, Sony DCR-VX1000 on esimene kaamera, mis andis võimaluse materjal lasta otse oma koduarvutisse. Digitaalselt. Ta on kompaktne ja kerge ning maksis uuena ainult 3000 – 4000 dollarit. Hind on odav, kui võrrelda ennem VX-i oleva tehnoloogiaga: salvestati filminegatiivile, mis on kallis ja aeglane protsess, või kasutati Beta SP õlgkaameraid. Viimane oli kõige odavam variant, mille raske ja kohmaka komplekti väärtus oli keskklassi suburbimajaga samaväärne. Lisaks tuli võttele minnes kaasata reaalne produktsioonimeeskond. Lõpptulemuse saavutamiseks monteeriti materjali umbes autosuuruse masinaga.
/// illustratsioon: desolateputoface.tumblr.com
Kõik muutus, kui turule tekkis Sony uus leiutis. See ei saavutanud populaarsust ainult rulafilmijate hulgas. Kogu kergdokumentalistika kollektiiv võttis väikese ja kergelt opereeritava kaamera omaks. Uudisreportaaže sai reporter üksinda teha, dokumentaalfilmi intervjueeritav ei pelganud tagasihoidliku välimusega kaamerat ning see sigitas pornotööstuses uue filmimise stiili, gonzo, kus operaator lööb tegevuses kaasa. Selline vastupidav ja paindlik seade sobib rula filmimiseks ideaalselt. Neid häid omadusi arvestades, mängis olulist rolli ka kalasilma objektiiv, mida oli võimalik otsa keerata. Century Optics Ultra Fisheye Adapter Lens, rahvakeeli tuntud, kui death lens või mk1/mark1, on just see ideaalset kooslust lõpuleviiv essents.
The VX1000 also had a profound effect on the adult film industry. Director John Stagliano, who pioneered the style of porn known as “gonzo,” in which the cameraman participates in the action, first used the VX1000 on his feature-length Buda (1997). “All of a sudden, people who had been actors could shoot and people who had good ideas could shoot,” he says, “so you had people who were into porn shooting porn.”
Kalasilma olulisus rulafilmimise juures on nii märkimisväärne, et ilma selleta kaob žanri mõte ära. Eesmärk on saada tegevusele võimalikult lähedale, säilitades kompositsioonis inimest terviklikuna. Alt üles filmides jääb kõige olulisem, rula, jalad ja obstaakel, esiplaanile ning ülejäänud info kontekstiks (keha, asukoht) kesk- ja tahaplaanile. Objektiivi moonutus muudab triki kiiremaks, ohtlikumaks, efektsemaks. VX1000 ja Mk1 on siiani kõige ideaalsem sümbioos. Midagi päris sellist pole korratud.
Toore visuaal- ja helitulem kannab reaalset sündmust võimalikult sarnaselt edasi. Kolm värvikiipi joonistavad urbanistlikust keskkonnast analoogse pildi: ülekaalukam on soe toon, kus sinist tooni ning üleüldist kontrasti ei ole liiast. Pardamikrofon madalamaid bassisignaale rohkelt üles ei võta, ehk see ei summuta kesk- ja kõrgemates sagedustes esinevat rulaklõbinat. Samas ei ole mikrofon nii odav, et jätaks plekihäält meenutavat maiku külge. See kõik lihtsalt töötab.
#Vx1000 Vs #DSLR what do you think? My money on Vx all day. #voteordie #skateboarding #Film #Photography
2006/2007 paiku hakkas VX tahaplaanile jääma, kui müüki jõudsid esimesed kukrut kannatavad professionaalsed HD videokaamerad. Suurt meelehärmi tekitas rulavideograafide seas 16:9, ehk widescreen resolutsioon. Kalasilma kasutades tuleb leppida, kas kompositsioonilt kohmakate ning liialt tühjade äärtega või lähemale minnes pea ja pool torsot ära lõigata. Aja jooksul on nii filmijad, kui ka vaatajate silm ära harjunud selle situatsiooniga.
2010. alguses tekkis uus tarbijasõbralik HD-d salvestav seade: Digipeegelkaamera. Koos sotsiaalmeedia plahvatusliku arenguga, lubas see kaameravalik pea kõigil enam-vähem kvaliteeti kannatavat materjali filmida ning koheselt jagada seda publikuga. Kohutav kogus identset ja üksluiset rulamaterjali täis internet soodustas back to the roots mentaliteeti progressiivsemate videograafide hulgas. Tagasi on VX1000 oma 4:3 ruuduformaadiga ja tagasi on lohakam, amatöörlikum montaaž. Teha videot nii, nagu ta undergroundina eksisteeris 90. ja 2000. esimesel poolel. Ei ole ka välistatud mutanteerunud stiilid: vanakooli rulavideo põhitõed koos teiste nüüdisaja nišikultuuridega, nagu näiteks vaporwave.
Vaporwave is a musical genre and art movement that emerged in the early 2010s from indie dance genres such as seapunk, bounce house, witch house, and chillwave. Although there is much diversity and ambiguity in its attitude and message, vaporwave sometimes serves as both a critique and a parody of consumerist society, ’80s yuppie culture, and New Age music, while sonically and aesthetically showcasing a curious nostalgic fascination with their artifacts.
/// lõik Bronze56k videost “Trust”, režissöör Peter Sidlauskas
Sony VX1000 koos Mark 1 kalasilmaga võib olla parim varustus, millega rula filmida. Võib-olla on seda kombinatsiooni kasutatud niivõrd palju, et see on ajju imbunud, kui selle kõige õigemana. Võimaluse korral soovitan seda kõike ise kogeda, ennem kui nende eksistents lakkab olemast.